„Hillbilly Elegy“ recenze: Amy Adams a Glenn Close jednají s okázalostí dolů v jinak příliš bezpečné adaptaci Rona Howarda

„nezačalo to s ní.“To je nejvíce pronikavá věc, která se říká o Bev (Amy Adams), křehkém mateřském vraku, který dělá život všem mizerným v Ron Howardově „Hillbilly Elegy“.“Bev je parazit, narkoman, narcista a zoufalý uživatel ostatních, zejména její vlastní rodiny. Jedním slovem, je to nepořádek. Její syn J. D. (Gabriel Basso), navštěvuje Yale Law School a je uprostřed konkurzu na letní stáž, ale teď se musí vrátit do Middletown, Ohio, středozápadní vody, ze které je, a skočit přes obruče, aby dostal svou matku na odvykačku. Zaplatí účet za týdenní pobyt na čtyřech kreditních kartách, jen aby zjistil, že Bev nemá zájem jít do rehabilitace. Bývalá zdravotní sestra, která zničila svou kariéru, když na kolečkových bruslích, vysoko jako drak, chodbami nemocnice, střílela heroin, a zdá se, že jde rychle dolů. Nechce pomoc; raději by se dusila ve své toxické šťávě vzteku a sebelítosti. Ale ne, nezačalo to s ní. Někdy?

„Hillbilly Elegy,“ adaptace paměti JD Vance z roku 2016, je o rozšířené rodině utápěné v dysfunkci, ačkoli důvodem, proč se kniha stala bestsellerem číslo jedna, je to, že nás zavedla do říše něčeho mnohem exotičtějšího než pouhá dysfunkce. Bev Vance a její rodina pocházejí z Breathitt County, Kentucky, a kniha byla hlubokým ponorem do mystiky Appalachie-hodnot tradice a loajality v zadní zemi — ale také chudoba, násilí a závislost, zneužívání a sociální rozpad, které byly přijaty, příliš snadno, jako součást tohoto dědictví. „Hillbilly Elegy“, jinými slovy, byl prvotním rentgenem do duše Trumpovy země (nebo alespoň její ústřední části) a přitažlivost knihy spočívá v tom, že tuto kulturu předvedla způsobem, který byl voyeurský i intimní. „Krok nahoru,“ zdálo se, že říká. Tady je to, o čem je moderní Americký hillbilly zážitek: dobrý, špatný,a ošklivé lesy.

“ Hillbilly Elegy — – film – je jedním z těch dramat Rona Howarda, který je přinejmenším teoreticky přitahován k nervóznímu materiálu. Tvrdé pití, domácí násilí, sebevraždy, všelijaká krutost. Film je americký gotický vidlák soap opera, postavený předvést nadával okázalost postav jako Mamaw (Glenn Close), sprostý, mean-as-a-rattlesnake hill-country babička, která vychovala J. D. (s její skvrnitou kůží, nadrozměrnými brýlemi a neochvějným zamračením je jako Ma Barker potká Tylera Perryho Madea potká Paulova dědečka v „A Hard Day ‚s Night“) a Bev, který je vaším základním, každodenním závislým na dělnické třídě a nenávistným poraženým-žena, která nosí zoufalství na své pastovité, nafouklé tváři. Dalo by se to říct jinak, samozřejmě, a říci, že Glenn Close a Amy Adams, ve filmu, jako je tento, jsou všichni oškliví pro jejich oscarové detaily. Je to škola herectví jako transformace v lidskou trollovou školu. Kromě toho, že herci v tomto případě zasáhli skutečné poznámky. Sdělují vnitřní agónii toho, jaké to je být „jí“ v „nezačalo to s ní.“

kniha vzlétla právě ve chvíli, kdy Trump nastoupil do úřadu. Film, který přichází na konci jeho vlády, se mohl cítit (bez slovní hříčky) jako vysvobození: Příběh skutečného života, který vezme Appalachianské Srdce temnoty a obnaží ho. Až na to, že ve středu této adaptace je divná, nevýrazná chyba. Ron Howard ví, jak flirtovat s edge, ale je přitahován, temperamentem, k uzdravení a milosti, k naléhavosti lidí, kteří to myslí dobře. Adaptováno scenáristkou Vanessou Taylorovou, kdo cowrote “ tvar vody,“ „Hillbilly Elegy“ zírá na své zvenčí zašroubované postavy, ale je to nejpohodlnější jízda spolu s JD, který se v knize potýkal se svým vlastním psychologickým a emocionálním odkazem, ale kdo ve filmu prostě přijde jako velký, medvědí, zdravý kus dobrých úmyslů-mladý muž, který je duší slušnosti uvízl v televizi “ moje máma byla feťák!“ melodrama.

jak se J. D. dostal z Middletownu do Yale? Nejsme si úplně jistí, i když víme, že se tam dostal a že má oduševnělou indickou přítelkyni Ushu (Freida Pinto), která je mu oddaná, takže není moc napětí, zda přišel na to, jak překonat svou minulost. Film stále bliká zpět k JD jako teenager V polovině 90. let, kde hrál jako saturnine geek Owen Asztalos. Ale tyto části filmu mají skicářskou didaktiku. J. D., to je navrhl, ztratí, protože jeho matka poletuje z jednoho muže na druhého; když se ožení z rozmaru, skončí s drogovým delikventním nevlastním bratrem. O scénu nebo dvě později upadl do kriminality sám, transformace, která je méně než přesvědčivá, i když zakořenila vykupitelskou část filmu, když se J. D. nastěhuje s Mamawem, který žije v bloku v Middletownu.

ona se stane jeho tough-love life trenér, a dělá to její poslání nastavit chlapce rovně. Může to být ošklivá stará babička varmint, která se obléká do svetrů, díky nimž vypadá, jako by byla upletena přímo do nich, ale má disciplínu. Nemluvě o barevně ošklivé linii pro každou příležitost. Když řekne „Polib můj rubínově červený zadek“, není to urážka-pro ni, je to prohlášení o radosti. A nenechte ji začít s nehoráznými etnickými zobecněními. Domorodí Američané? „Říká se jim Indiáni,“ vysvětluje Mamaw. „Jako Clevelandští Indiáni. A nevědí víc než ostatní lidé. Nejsou kouzelné jen proto, že nemají mikrovlnky.“Zpráva je, že ze srdce tak těžké přijde láska dostatečně přísná, aby se uzdravila.

tak dlouho, jak Close působí jako ceněná bouře (její výkon je vlastně docela pečlivý), „Hillbilly Elegy“ není nikdy méně než naživu. Adams dělá nějaké předváděcí herectví své vlastní, ale stejně zručný jako její výkon je, nikdy nás nenechá dívat se na Bev s lítostí a hrůzou. To, co bychom měli cítit, je, „tam, ale pro milost Boží jít i.“ místo toho si myslíme, “ díky Bohu, že neznám tuto osobu.“Gabriel Basso je JD, na druhé straně, je tak zdravě sympatický, že osud jeho duše se nikdy nezdá být v sázce. Jeho lidé mohou být pronásledováni démony Appalachie, ale přijde jako yuppie, jehož život se scvrkl na: budou ti démoni stát v cestě mé Kariérní cestě? Ne, když jim to nedovolí oni. To není úplně drama-je to dobrá terapie.