koncertanmeldelse: U2-Joshua Tree Tour 2019-Mt Smart Stadium, November 8, 2019

U2 bragte Joshua Tree Tour til Aucklands Mt Smart Stadium i går aftes og fejrede albummet fra 1987 og tour med samme navn, mens de hævede deres hypnotiske rockmagi gennem betagende visuals og den største højopløsnings LED-skærm, der nogensinde er brugt i et touringprogram.

der er en uudtalt regel om musikjournalistik om ikke at medtage personlige historier i en anmeldelse, om at sætte fokus på musikken og forestillingen i stedet for dig selv. Når alt kommer til alt, hvem vil læse om Første gang du hørte et album, eller hvad det betyder for dig, når alle musikalske oplevelser er unikt subjektive for hver enkelt af os?

jeg flyttede til Danmark, da jeg var seks år, og på vej hertil besøgte min familie Amerika, og vi kørte over det store, store landskab i løbet af et par uger. Jeg husker lidt om turen; Jeg prøvede ranch dressing for første gang, jeg købte baseball kort, jeg kæmpede i bagsædet af bilen med mine brødre, men en hukommelse, der altid sidder fast med mig, lytter gentagne gange til U2 ‘ s album fra 1987, The Joshua Tree.

skriftligt om gårsdagens koncert syntes dette den eneste måde at begynde denne anmeldelse på, fordi vi alle har en U2-hukommelse eller-oplevelse, der er unik for os og hver af os alene; måske har du kaste tusind teenagetårer til med eller uden dig, brugt de tidlige timer om morgenen på at synge, Jeg har stadig ikke fundet det, Jeg leder efter øverst i dine lunger, eller lyttet til uendelige gentagelser af smuk dag, da sommeren brød i begyndelsen af 2000 ‘ erne.

men det er i disse unikke, individuelle og subjektive oplevelser fra et band som U2, at vi som et kollektivt publikum finder en fælles og gensidig forbindelse: den varige og mindeværdige indflydelse, denne musik har haft på forskellige punkter i vores liv og af lige så mange grunde. Dette, frem for alt andet, er det, som gårsdagens forestilling repræsenterede, en oplevelse, der føltes samlet og herlig i sin fejring af al den smukke, hjerteskærende, medfølende og sjælebarende potentiel musik kan tilbyde verden og de håbefulde, men frakoblede mennesker, der lever i den.

der er ikke meget mening at gennemgå U2 baseret på deres musikalske fordele; på dette tidspunkt i deres karriere er en udsolgt stadionforestilling enten forventet storslået og spektakulær eller en skammelig skuffelse. Imidlertid, gårsdagens koncert passer overvældende ind i den første kategori, åbning med dæmpede stadionlys og en blid opbygning af hele månen, da bandet dukkede op på scenen gennem rolling mist til brølende påskønnelse fra den ivrige skare.

Crimson lighting gennemvædet stadionet og den pulserende floor publikum som bandet lanceret i søndag Bloody Sunday, med Bono henvender publikum og udtrykke sit ønske om, at ‘vi har en af de episke nætter rock ‘n’ roll, som vi aldrig glemmer. Slip nogle ting, og hold fast ved andre, ‘ før du følger med nytårsdag, dårlig og stolthed.

hvert medlem af U2 har en fænomenal scenetilstedeværelse, som ofte kun fremkaldes af de største og mest effektive bands og på en eller anden måde får tid til at stå stille. Den uendelige karisma af leader singer, Bono, publikum-kontrollerende trommer af Larry Mullen Jr., sjælfuld, funky bas af Adam Clayton, og den enestående balance mellem hylende guitar og delikate keys Of The Edge formåede at fange ungdommen i deres tidlige arbejde og den raffinerede modenhed i deres kombinerede vækst som et band gennem årene.

når man kigger rundt på stadion ved et hav af fans, der vinker med armene, synger med eller klapper i perfekt tidsbestemt enhed, føltes det som den type koncert, du minder om, den slags, som mange hævder ikke længere eksisterer, eller går tabt til en sepia-tonet hukommelse af 80 ‘erne og 90’ erne nostalgi. Denne følelse blev drevet hjem længere, da gruppen begyndte deres hoveddel af setlisten, en sekventiel forestilling af Joshua Tree i sin helhed, hvilket for mig selv og mange andre til stede var en udsøgt musikalsk drøm.

da bandet bevægede sig igennem, hvor gaderne ikke har noget navn, har jeg stadig ikke fundet det, Jeg leder efter, med eller uden dig, og Bullet The Blue Sky, en ny serie af fængslende film af originalindspilningsfotograf, Anton Corbijn, oversvømmede over den filmiske skærm bag bandet og strømmede over Death Valley og det farlige punkt med enestående klarhed-i går aftes hævede U2 baren for store udendørs forestillinger med den mest imponerende sceneopsætning, jeg nogensinde har været vidne til.

en 200-by-40-fods scene var grundlaget for den betagende 200-by-45-fods specialbyggede LED-skærm bag den, bestående af 1.040 individuelle videopaneler og strækker sig næsten hele stadionets bredde med et sølv Joshua-træ, der strækker sig ind i himlen ovenfor. Fra hovedscenen blev en landingsbane og mindre scene designet til at efterligne en skygge af dette gigantiske visuelle midtpunkt, som bandet brugte til deres fulde fordel gennem hele koncerten, hvilket gav mange fans i forreste række udsigten og oplevelsen for livet.

under en forudvisningstur på scenen diskuterede U2 Creative Director og udstillings Designer, hvordan det mest afgørende aspekt af skærmens konstruktion er inkluderingen af specialdesignede strukturelle bjælker, som giver et uhindret billede af skærmen til hele stadionet ved at suspendere belysningen og PA riggen over skærmen i stedet for til siden og foran scenen. For fans placeret overalt i hele stadionet, dette gav mulighed for at være vidne til U2 i krystalklar præcision, magisk bygge bro mellem performer og publikum for at give en helt lige og delt oplevelse.

en forestilling af One Tree Hill blev dedikeret til den afdøde nye nidkær, sangen blev skrevet af Bono som en hyldest til, Greg Carroll, med den nære ven og U2 roadies billede præsenteret på skærmen i hele nummeret. Efter det sidste sekventielle antal mødre til de forsvundne med Angel of Harlem, publikum blev behandlet med en otte-sang encore med et lille udvalg af deres mest berømte største hits – vævning af kraftig energi gennem Elevation og Vertigo før de stavebindende visuals og magic-man performance af endnu bedre end den rigtige ting injicerede levende og legende energi i sættet.

en menneskemængde-iblødsætning regnbue-Technicolor ydeevne af hver bryde bølge forud smukke dag, før de sidste tre sange af natten viste bandets engagement i at sprede vitale sociale bevidsthed gennem deres musik.

Ultra Violet (Lys min vej) fremhævede en rullende visuel montage af banebrydende kvinder gennem historien til støtte for one organisations fattigdom er Seksistisk kampagne med billeder af Mary Ullstonecraft, Sojourner Truth og Kate Sheppard blandet med Pussy Riot, indiske, britiske, amerikanske og japanske suffragetter sammen med Helen Clark, Jane Goodall, Jacinda Ardern, Yusra Mardini og Greta Thunberg for blot at nævne nogle få.

bandet lukkede med en passende forestilling af Love is larger than Anything in its måde, før de leverede en sidste, hjerteskærende og følelsesladet hyldestopførelse af One, hvor de dedikerede finalen til ofrene for skyderierne i Christchurch-moskeen den 15.marts, da hvert af de afdødes navne langsomt begyndte at falme til syne på skærmen bagved, samlet over det grønne stjerne-og-halvmåne symbol på Islam og det muslimske samfund.

og det var i sidste ende, hvad denne forestilling handlede om – ikke om at strække forfængelighed ud eller sætte på en udførlig koncert for penge skyld, men for at give verden en påmindelse om de livsændrende og opløftende øjeblikke, deres musik har bragt gennem vores liv. For at minde os om, at der er et hav af mousserende, lysende lys i en verden af ufatteligt mørke. Det var en oplevelse, der på overfladen var et teknologisk og musikalsk mesterværk af et af verdens største bands, men i hjertet skildrede et budskab om håb og skønhed i en kompliceret og forvirrende verden, der så ofte synes fraværende af begge disse vitale, menneskelige elementer.

med 3 millioner fans, der er vidne til Joshua Tree Tour mellem 2017 og 2019, leverer denne seneste tour det stærke budskab om inklusivitet og sammenhæng med tone-perfekt præcision – at vi er, på trods af vores forskellige overbevisninger og vildt forskellige liv og oplevelser, alle en. En art, der er i stand til at værdsætte og dele en samlet og intenst smuk kærlighed til et band, selvom kun for en nat – hvilket gjorde dette til en forestilling så smukt ægte, at det er en, jeg aldrig vil glemme.

Klik for at se et komplet galleri af U2 billeder skudt af Ivan Kartsevski

Noel Gallaghers højtflyvende fugle

U2 Setlist

Intro – hele månen
søndag blodig søndag
nytårsdag
Dårligt
stolthed
hvor gaderne ikke har noget navn
jeg har stadig ikke fundet det, Jeg leder efter
med eller uden dig
Bullet den blå himmel
kører for at stå stille
Red Hill mineby
i Guds Land
tur gennem dine ledninger
One Tree Hill
Afslut
mødre til de forsvundne
Angel of Harlem

Encore
Elevation
Vertigo
endnu bedre end den rigtige ting
hver Brudbølge
smuk dag
Ultra Violet (Lys min vej)
kærlighed er større end den ægte vareen

• om
  • Seneste indlæg
Helly Hansen
han er en forfatter, der bor i Auckland. Han er forfatter til tre romaner og en digtsamling og skriver i øjeblikket for 13.etage som musik-og filmanmelder. Hans største svaghed er farvede vinylplader, og hans guilty pleasure er osteagtige B-film gyserfilm.

Helly Hansen
Seneste indlæg af Dortmund (se alle)
  • Filmanmeldelse: kosmisk Synd, instrueret af Edvard Drake-9. Marts 2021