Konsertanmeldelse: U2-Joshua Tree Tour 2019 – Mt Smart Stadium, November 8, 2019

U2 brakte Joshua Tree Tour til Aucklands Mt Smart Stadium i går kveld, feiret 1987-albumet og turen med samme navn mens de løftet sin hypnotiske rockemagi gjennom fantastisk grafikk og den største høyoppløselige LED-skjermen som noen gang ble brukt i et touring show.

det er en uuttalt regel for musikkjournalistikk om ikke å inkludere personlige historier i en anmeldelse, om å sette fokus på musikken og forestillingen i stedet for deg selv. Tross alt, hvem vil lese om første gang du hørte et album, eller hva det betyr for deg, når alle musikalske opplevelser er unikt subjektive for hver enkelt av oss?

jeg flyttet til New Zealand da jeg var seks, og på vei hit besøkte familien Min Amerika, og vi kjørte over det store, store landskapet i løpet av noen uker. Jeg husker lite om turen; Jeg prøvde ranch dressing for første gang, jeg kjøpte baseballkort, jeg kjempet i baksetet av bilen med brødrene mine, men et minne som alltid stakk med meg, lytter gjentatte Ganger Til u2s 1987-album, The Joshua Tree.

Skriftlig om gårsdagens konsert, dette virket den eneste måten å starte denne anmeldelsen, fordi vi alle har En U2 minne eller erfaring som er unik for oss og hver enkelt av oss alene; kanskje du har felt tusen tenåringstårer Til Med Eller Uten deg, brukt de tidlige morgentimene til å synge jeg Har Fortsatt Ikke Funnet Det jeg Leter etter på toppen av lungene dine, eller lyttet til endeløse gjentakelser Av Vakker Dag som sommeren brøt tidlig på 2000-tallet.

Men det er i disse unike, individuelle og subjektive opplevelsene til et band Som U2 at vi som et kollektivt publikum finner en felles og gjensidig forbindelse: den varige og minneverdige effekten denne musikken har gjort på ulike punkter i våre liv og av like mange grunner. Dette er fremfor alt hva gårsdagens forestilling representerte, en opplevelse som følte seg forenet og strålende i sin feiring av alle de vakre, hjerteskjærende, medfølende og sjelbare potensielle musikk kan tilby verden og de håpløse, men frakoblede menneskene som bor i den.

Det er lite poeng å vurdere U2 basert På deres musikalske meritter; på dette punktet i karrieren er en utsolgt stadionprestasjon enten forventet fantastisk og spektakulær eller en skammelig skuffelse. Men i går kvelds konsert passe overveldende inn i den første kategorien, åpning med nedtonede stadion lys og en mild bygge Av Hele Månen, som bandet dukket opp på scenen gjennom rullende tåke til brølende takknemlighet fra ivrige publikum.

Crimson lighting drenket stadion og den pulserende gulvmengden som bandet lanserte i Sunday Bloody Sunday, Med Bono som adresserte publikum og uttrykte sitt ønske om at ‘vi har en av de episke nettene av rock ‘n’ roll som vi aldri glemmer. Gi slipp på noen ting, og holde på andre, ‘ før du følger Med Nyttårsdag, Dårlig, Og Stolthet.

hvert medlem Av U2 har en fenomenal scene tilstedeværelse, som ofte bare fremkalles av de største og mest virkningsfulle bandene og på en eller annen måte får tiden til å stå stille. Den uendelige karisma av leder sanger, Bono, crowd-kontrollerende trommer Av Larry Mullen Jr. Den enestående balansen mellom hylende gitar og delikate keys of The Edge klarte å fange ungdommen i deres tidlige arbeid og den raffinerte modenheten til deres samlede vekst som et band gjennom årene.

Ser seg rundt på stadion ved et hav av fans som vifter med armene, synger med eller klapper i perfekt timet samklang, dette føltes som den typen konsert du minner om, den typen som mange hevder ikke lenger eksisterer, eller går tapt til et sepia-tonet minne om 80-og 90-tallets nostalgi. Denne følelsen ble drevet hjem videre som gruppen begynte sin viktigste del av setlist, en sekvensiell ytelse Av Joshua Tree i sin helhet, som for meg selv og mange andre til stede var en utsøkt musikalsk drøm-come-true.

da bandet beveget seg gjennom Der Gatene Ikke Har Noe Navn, Har Jeg Fortsatt Ikke Funnet Det Jeg Leter Etter, Med Eller Uten deg, Og Bullet The Blue Sky, en ny serie fengslende filmer av originalopptaksfotograf Anton Corbijn, oversvømmet over den kinematiske skjermen bak bandet, flyter over Death Valley og Zabriskie Point med eksepsjonell klarhet-i går kveld hevet U2 baren for store utendørsforestillinger med det mest imponerende sceneoppsettet jeg noensinne har sett.

en 200-by-40-fots scene var grunnlaget for den fantastiske 200-by-45-fots spesialbygde LED-skjermen bak den, bestående av 1,040 individuelle videopaneler og strekker seg nesten hele bredden av stadion, med et Sølv Joshua Tree som strekker seg inn i himmelen over. Fra hovedscenen ble en rullebane og en mindre scene designet for å etterligne en skygge av dette gigantiske visuelle midtpunktet, som bandet brukte til sin fulle fordel gjennom hele konserten, noe som gir mange front-row fans utsikten og opplevelsen av livet.

Under en pre-show-tur på scenen diskuterte U2 Kreativ Direktør Og Showdesigner, Willie Williams, hvordan det mest avgjørende aspektet av skjermens konstruksjon er inkluderingen av spesialdesignede strukturelle bjelker, som gir en uhindret utsikt over skjermen til hele stadion ved å suspendere belysningen og pa-riggen over skjermen i stedet for til siden og foran scenen. For fans plassert hvor som helst i hele stadion, dette tilbød muligheten Til å være vitne U2 i krystallklar presisjon, magisk bygge bro over gapet mellom utøver og publikum for å gi en helt lik og felles opplevelse.

en fremføring Av One Tree Hill var dedikert Til Den Avdøde Newzealanderen sangen ble skrevet Av Bono Som en hyllest Til Greg Carroll, med den nære vennen Og U2 roadies bilde presentert på skjermen gjennom hele nummeret. Etter det siste sekvensielle antallet Mothers Of The Disappeared med Angel Of harlem, ble publikum behandlet på en åtte-sang encore med et lite utvalg av deres mest berømte greatest hits-veving kraftig energi gjennom Høyde og Svimmelhet før de stavebindende visuals og magic-man-ytelsen Til Enda Bedre Enn The Real Thing injiserte levende og lekfull energi i settet.

en crowd-soaking rainbow-Technicolor ytelse Av Hver Breaking Wave gikk foran Beautiful Day, før de tre siste sangene av natten viste bandets forpliktelse til å spre vital sosial bevissthet gjennom musikken deres.

Ultra Violet (Light My Way) inneholdt en rullende visuell montasje av banebrytende kvinner gjennom historien til støtte FOR den ene organisasjonens Poverty Is Sexist-kampanje, med bilder Av Mary Wollstonecraft, Sojourner Truth, Og Kate Sheppard blandet med Pussy Riot, Indiske, BRITISKE, Amerikanske Og Japanske Suffragetter, sammen Med Helen Clark, Jane Goodall, Jacinda Ardern, Yusra Mardini og Greta Thunberg, for å nevne noen.

bandet avsluttet med en passende forestilling Av Love is Bigger Enn Noe I Sin Vei, før de leverte en endelig, hjerteskjærende og følelsesmessig hyllest ytelse Av En, dedikere finalen til ofrene For Mars 15 Christchurch mosque shootings, som hver av the departed navn begynte å sakte visne inn på skjermen bak, samlet over den grønne stjerne-og-halvmåne symbol På Islam og Det Muslimske samfunnet.

og dette var til slutt hva dette showet handlet om – ikke om å strekke ut forfengelighet eller sette på en forseggjort konsert for penger, men for å gi verden en påminnelse om de livsforandrende og oppløftende øyeblikkene deres musikk har brakt gjennom våre liv. For å minne oss om at det er et hav av glitrende, lysende lys i en verden av ufattelig mørke. Det var en opplevelse som på overflaten var et teknologisk og musikalsk mesterverk av et av verdens største band, men i sitt hjerte skildret et budskap om håp og skjønnhet i en komplisert og forvirrende verden som så ofte virker fraværende av begge de vitale, menneskelige elementene.

Med 3 millioner fans som er vitne Til Joshua Tree Tour mellom 2017 og 2019, leverer Denne siste turen det kraftige budskapet om inkludering og tilknytning til tone-perfekt presisjon – at vi er, til tross for våre forskjellige trosretninger og helt forskjellige liv og erfaringer, alle en. En art, i stand til å verdsette og dele en enhetlig og intenst vakker kjærlighet til ett band, selv om bare for en natt – som gjorde dette til en forestilling så vakkert ekte, at det er en jeg aldri vil glemme.

~Oxford Lamoureaux

Klikk for å se hele galleriet Med U2-bilder tatt Av Ivan Karczewski

Hotell I Nærheten Av Noel Gallagher ‘ S High Flying Birds

U2 Setlist

Intro – Hele Månen
søndag Bloody Sunday
Nyttårsdag
Bad
Pride
Hvor Gatene Ikke Har Noe Navn
Jeg Har Fortsatt Ikke Funnet Det Jeg Leter Etter
Med Eller Uten Deg
Bullet Den Blå Himmelen
Kjører For Å Stå Stille
Red Hill Mining Town
I Guds Country
Tur Gjennom Dine Ledninger
One Tree Hill
Exit
Mødre Av De Forsvunnne
Angel Of Harlem

Encore
Høyde
Vertigo
Enda Bedre Enn The Real Thing
Hver Breaking Wave
Vakker Dag
Ultra Violet (Lys Min Vei)
Kjærlighet er større Enn noe I sin vei
En

• Om
  • Siste Innlegg
Oxford Lamoureaux
Oxford Lamoureaux er en forfatter som bor I Auckland, New Zealand. Han er forfatter av tre romaner og en diktsamling, og skriver for tiden for 13. Etasje som musikk-og filmanmelder. Hans største svakhet er fargede vinylplater, og hans guilty pleasure er cheesy b-film skrekkfilmer.

Oxford Lamoureaux
Siste innlegg Av Oxford Lamoureaux (se alle)
  • Filmanmeldelse: Cosmic Sin, Regissert Av Edward Drake – 9. Mars 2021