’Hillbilly Elegy’ recension: Amy Adams och Glenn Close agerar med Down-Home Flamboyance i Ron Howards annars alltför säkra anpassning

”det började inte med henne.”Det är det mest penetrerande som sägs om Bev (Amy Adams), den frazzled maternal trainwreck som gör allas liv eländigt i Ron Howards” Hillbilly Elegy.”Bev är en parasit, en missbrukare, en narcissist och en desperat användare av andra, särskilt hennes egen familj. Med ett ord är hon en röra. Hennes son, J. D. (Gabriel Basso), går på Yale Law School och är mitt i auditioning för en sommar praktik, men nu måste han gå tillbaka till Middletown, Ohio, Midwestern bakvatten han är från och hoppa genom hoops för att få sin mamma till rehab. Han foots räkningen för en veckolång vistelse på fyra kreditkort, bara för att lära sig att Bev har inget intresse av att gå in rehab. En före detta sjuksköterska som skrotade sin karriär när hon rullskridskor, högt som en drake, genom korridorerna på ett sjukhus, hon har skjutit heroin, och hon verkar gå ner snabbt. Hon vill inte ha hjälp; hon skulle hellre gryta i sin giftiga juice av raseri och självmedlidande. Men nej, det började inte med henne. Gör det någonsin?

”Hillbilly Elegy,” en anpassning av JD Vance ’ s 2016 memoir, handlar om en utökad familj som är förknippad med dysfunktion, men anledningen till att boken blev en bästsäljare är att den tog oss in i riket av något mycket mer exotiskt än bara dysfunktion. Bev Vance och hennes familj kommer från Breathitt County, Kentucky, och boken var en djupdykning i mystiken i Appalachia — Back-Country värden tradition och lojalitet, men också fattigdom och våld och missbruk, missbruk och social upplösning som har accepterats, alltför lätt, som en del av det arvet. ”Hillbilly Elegy”, med andra ord, var en primär röntgen i Trump-landets själ (eller åtminstone en central del av det), och bokens överklagande är att den visade den kulturen på ett sätt som var både voyeuristiskt och intimt. ”Steg upp,” verkade det säga. Här är vad den moderna amerikanska hillbilly-upplevelsen egentligen handlar om: det goda, det dåliga och backwoods fula.

”Hillbilly Elegy” — filmen — är en av de drama som gjorts av Ron Howard som åtminstone i teorin dras till edgy material. Hårt drickande, våld i hemmet, självmord, all-around ornery viciousness. Filmen är en amerikansk gotisk redneck tvålopera, byggd för att visa upp den cussed flamboyansen av karaktärer som Mamaw (Glenn Close), den fula munnen, mean-as-a-rattlesnake hill-country mormor som höjde jd. (med sin fläckiga hud, överdimensionerade glasögon och ojämn scowl, är hon som Ma Barker möter Tyler Perrys Madea möter Pauls farfar i ”A Hard Day ’s Night”) och Bev, som är din grundläggande, vardagliga arbetarklassmissbrukare och självhatande förlorare-en kvinna som bär sin förtvivlan på sitt pasty, uppblåsta ansikte. Du kan naturligtvis säga det på ett annat sätt och säga att Glenn Close och Amy Adams, i en film som den här, är alla uglied upp för sina Oscar-närbilder. Det är den fungerande-som-transformation-in-human-troll skolan. Förutom att skådespelarna i detta fall slog sanna anteckningar. De kommunicerar den inre plågan av hur det känns att vara ”henne” i ”det började inte med henne.”

boken tog fart precis som Trump tillträdde. Filmen, som kom i slutet av hans regeringstid, kunde ha känt (ingen ordspel avsedd) som en befrielse: en sann livshistoria som tar Appalachian heart of darkness och lägger den nakna. Förutom att det finns en konstig, intetsägande fel i mitten av denna anpassning. Ron Howard vet hur man flörtar med edge, men han dras, av temperament, till läkning och nåd, till hur brådskande människor som menar väl. Anpassad av manusförfattaren Vanessa Taylor, som cowrote ”The Shape Of Water”, ”Hillbilly Elegy” stirrar på sina skruvade yokel-karaktärer från utsidan, men det är mest bekvämt att rida tillsammans med jd, som i boken kämpade med sitt eget psykologiska och emotionella arv, men som i filmen bara kommer ut som en stor, baisse, hälsosam hunk av goda avsikter — en ung man som är anständighetens själ fast i en gjord för TV ”min mamma var en junkie!” melodram.

hur klarade jd sig från Middletown till Yale? Vi är inte helt säkra, men vi vet att han kom dit och att han har en själsligt intelligent indisk Flickvän, Usha (Freida Pinto), som ägnas åt honom, så det finns inte mycket spänning om huruvida han tänkte ut hur man överskrider sitt förflutna. Filmen fortsätter att blinka tillbaka till jd som tonåring i mitten av 90-talet, där han spelas som en saturnine geek av Owen Asztalos. Men dessa delar av filmen har en skissbok didakticism. Jd, det föreslås, går vilse eftersom hans mamma flits från en man till nästa; när hon gifter sig med ett infall, hamnar han med en druggie brottslig styvbror. En scen eller två senare har han fallit i brottslighet själv, en omvandling som är mindre än övertygande, även om den rötter den redemptive buddy-filmdelen av filmen, när jd flyttar in hos Mamaw, som bor uppe i kvarteret i Middletown.

hon blir hans tuffa livscoach och gör det till sitt uppdrag att ställa pojken rakt. Hon kan vara en otäck gammal granny varmint som klär sig i tröjor som får henne att se ut som om hon stickades rakt in i dem, men hon har disciplin. För att inte tala om en färgglatt otäck linje för varje tillfälle. När hon säger” kyss min rubinröda röv ” är det inte en förolämpning-för henne är det en glädjeförklaring. Och få henne inte igång med upprörande Etniska generaliseringar. Indianer? ”De kallas indianer”, förklarar Mamaw. ”Som Cleveland indianerna. Och de vet inte mer än andra människor. De är inte magiska bara för att de inte har mikrovågor.”Budskapet är att ur ett hjärta så här hårt kommer en kärlek sträng nog att läka.

så länge Close agerar upp en prisvärd storm (hennes prestation är faktiskt ganska noggrann), är ”Hillbilly Elegy” aldrig mindre än levande. Adams gör en egen showpiece, men så skicklig som hennes prestation är, får hon oss aldrig att titta på Bev med synd och terror. Vad vi borde känna är, ”där men för Guds nåd går jag.” istället tänker vi, ” Tack Gud, jag känner inte den här personen.”Gabriel Bassos jd, å andra sidan, är så hälsosamt likbar att hans själs öde aldrig verkar stå på spel. Hans folk kan hemsökas av Appalachias demoner, men han kommer ut som en yuppie vars liv har kokat ner till: kommer dessa demoner att stå i vägen för min karriärväg? Inte om han inte låter dem de inte. Det är inte riktigt drama-det är må bra terapi.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.